URBANISTICKÉ ŘEŠENÍ
Území je organizováno kolem zeleného pásu, který je veden paralelně s železniční tratí a propojuje různé části města východozápadním směrem. Je lemován dvěma cyklo/pěšími trasami – jedna probíhá přimknutá ke kolejím, druhá definuje hranici nové městské zástavby. Mezi nimi vzniká zelený prostor, v němž jsou umístěny dopravní a parkovací funkce (odstavy autobusů, parkoviště P+R, parkoviště pro zaměstnance), přednádražní piazzetta a nivní park v údolí Chomutovky). Cyklostezka a lávka lemující novou zástavbu se přirozeně napojuje na cyklo koridor ulice Škroupova a na historický kamenný most.
Pás je kompozičně křížen severojižní osou Bezručova údolí, čímž vzniká jasně definovaný krajinářsko – urbanistický “kříž”.
Urbanistická struktura v okolí pracuje s principem otevřeného urbanismu. Navrhujeme uliční síť a blokové členění, které nastavuje prostorový rámec pro budoucí výstavbu. V blízkosti terminálu se počítá se smíšenou zástavbou (bydlení, administrativa, komerce), na západě a východě s čistě rezidenční strukturou.
Jako jeden z hlavních městotvorných prvků obnovujeme historickou stopu ulice Lipská propojující jihovýchodní a severozápadní části města (centrum – ulice Kadaňská) a věnujeme jí pěším a cyklistům. Od kruhového objezdu u centra osa prochází po hraně nové čtvrti, obsluhuje terminál, peron vlaku směrem do Vejprt a dále navazuje na zbylou část města.
Východní část území, přestože není předmětem řešení, je v návrhu chápána jako důležité místo pro budoucí zacelení městské struktury a je zde naznačena její potenciální možnost zástavby domy pro bydlení.
Mezi tělesy dálnice a železnice ponecháváme volnou oblast, tzv. park “Provizorium” – kde navrhujeme vytvořit volnou a přehlednou louku s cestní sítí a rastrem stromů – volně využitelnou pro provizorní aktivity města (hlučné akce, světelné umělecké instalace).
Park “Provizorium” ponechává možnost rozvoje území. Je navržen jako prostupný a bezpečný prostor – bez keřových výsadeb, bez bariér, ale s velkým potenciálem pro kulturní aktivaci.
KRAJINÁŘSKÉ ŘEŠENÍ
Zásadním prvkem návrhu je zelený pás, který nese funkce dopravy, pobytu i mikroklimatické stabilizace. Slouží jako ekologický, dopravní i rekreační koridor. Zadržuje vodu, stíní, orientuje. Stromové linie lemují pěší komunikace, pobytová místa, parkovací místa i přednádražní prostor.
Přednádražní prostor je rozdělen na 3 části:
parkovací plocha pro zaměstnance a ZTP / klidová část přednádraží s bosketem, kioskem a mobiliářem / hlavní otevřená piazzetta s vodním prvkem a přímým napojením na oba podchody
Celý prostor přednádraží je oddělen od ulice Lipské zeleným valem, který spoluvytváří formální nástupní prostor k terminálu. Vzniká tak důstojné a lidsky přívětivé městské foyer.
Pěší lávka přes údolí Chomutovky propojuje západní a východní část města a vytváří novou městskou osu lemující zelený pás z jeho jižní strany.
ZELEŇ
Předprostor hlavního vstupu tvoří menší náměstí se skupinovou výsadbou stromů a vodním prvkem. Odpočinková zóna s bosketem využívá měkké povrchy z MZK, parkovací plochy jsou navrženy se zatravňovací dlažbou a park „Provizorium“ je koncipován jako otevřená louka s květnatým charakterem. Tyto prvky společně přispívají ke zlepšení mikroklimatických podmínek, snižují hluk, zachytávají prach a přispívají k celkové ekologické stabilitě prostředí.
Součástí návrhu je také modelace svahu s vegetačním valem podél ulice Lipské, který plní funkci akustické a vizuální bariéry mezi rušnou dopravní tepnou a přístupovým prostorem terminálu směrem z centra města. Tento val odděluje frekventovanou komunikaci od pobytově klidnějšího předprostoru terminálu.
Konkrétnější informace naleznete v přiložené textové zprávě.