×
<
>

Terminál Chomutov

Návrh nového terminálu v Chomutově pracuje s myšlenkou kompaktní dopravní stavby, která v sobě integruje železniční a autobusový terminál a zároveň vytváří nový veřejný prostor celoměstského významu. Základní princip spočívá v klínovém vložení stavby do zeleného pásu, který propojuje strukturu města s krajinou údolí Chomutovky, přičemž je celá kompozice citlivě zasazena do přirozeného reliéfu území. Návrh podporuje prostupnost i vizuální návaznost na okolí. Terminál umožňuje efektivní přestupy i adaptabilní etapizaci výstavby. Hlavními kvalitami návrhu jsou jeho prostorová úspornost, vizuální identita a důraz na krajinářské a urbanistické souvislosti. Celkový výraz návrhu je sebevědomý a přitom přirozený, návrh nastavuje rámec pro budoucí urbanistický rozvoj celého území a nabízí jasnou vizi jeho přeměny v kvalitní městské prostředí.

URBANISTICKÉ ŘEŠENÍ

Území je organizováno kolem zeleného pásu, který je veden paralelně s železniční tratí a propojuje různé části města východozápadním směrem. Je lemován dvěma cyklo/pěšími trasami – jedna probíhá přimknutá ke kolejím, druhá definuje hranici nové městské zástavby. Mezi nimi vzniká zelený prostor, v němž jsou umístěny dopravní a parkovací funkce (odstavy autobusů, parkoviště P+R, parkoviště pro zaměstnance), přednádražní piazzetta a nivní park v údolí Chomutovky). Cyklostezka a lávka lemující novou zástavbu se přirozeně napojuje na cyklo koridor ulice Škroupova a na historický kamenný most.

Pás je kompozičně křížen severojižní osou Bezručova údolí, čímž vzniká jasně definovaný krajinářsko – urbanistický “kříž”.

Urbanistická struktura v okolí pracuje s principem otevřeného urbanismu. Navrhujeme uliční síť a blokové členění, které nastavuje prostorový rámec pro budoucí výstavbu. V blízkosti terminálu se počítá se smíšenou zástavbou (bydlení, administrativa, komerce), na západě a východě s čistě rezidenční strukturou.

Jako jeden z hlavních městotvorných prvků obnovujeme historickou stopu ulice Lipská propojující jihovýchodní a severozápadní části města (centrum – ulice Kadaňská) a věnujeme jí pěším a cyklistům. Od kruhového objezdu u centra osa prochází po hraně nové čtvrti, obsluhuje terminál, peron vlaku směrem do Vejprt a dále navazuje na zbylou část města.

Východní část území, přestože není předmětem řešení, je v návrhu chápána jako důležité místo pro budoucí zacelení městské struktury a je zde naznačena její potenciální možnost zástavby domy pro bydlení.

Mezi tělesy dálnice a železnice ponecháváme volnou oblast, tzv. park “Provizorium” – kde navrhujeme vytvořit volnou a přehlednou louku s cestní sítí a rastrem stromů – volně využitelnou pro provizorní aktivity města (hlučné akce, světelné umělecké instalace).

Park “Provizorium” ponechává možnost rozvoje území. Je navržen jako prostupný a bezpečný prostor – bez keřových výsadeb, bez bariér, ale s velkým potenciálem pro kulturní aktivaci.

KRAJINÁŘSKÉ ŘEŠENÍ

Zásadním prvkem návrhu je zelený pás, který nese funkce dopravy, pobytu i mikroklimatické stabilizace. Slouží jako ekologický, dopravní i rekreační koridor. Zadržuje vodu, stíní, orientuje. Stromové linie lemují pěší komunikace, pobytová místa, parkovací místa i přednádražní prostor.
Přednádražní prostor je rozdělen na 3 části:
parkovací plocha pro zaměstnance a ZTP / klidová část přednádraží s bosketem, kioskem a mobiliářem / hlavní otevřená piazzetta s vodním prvkem a přímým napojením na oba podchody
Celý prostor přednádraží je oddělen od ulice Lipské zeleným valem, který spoluvytváří formální nástupní prostor k terminálu. Vzniká tak důstojné a lidsky přívětivé městské foyer.
Pěší lávka přes údolí Chomutovky propojuje západní a východní část města a vytváří novou městskou osu lemující zelený pás z jeho jižní strany.

ZELEŇ

Předprostor hlavního vstupu tvoří menší náměstí se skupinovou výsadbou stromů a vodním prvkem. Odpočinková zóna s bosketem využívá měkké povrchy z MZK, parkovací plochy jsou navrženy se zatravňovací dlažbou a park „Provizorium“ je koncipován jako otevřená louka s květnatým charakterem. Tyto prvky společně přispívají ke zlepšení mikroklimatických podmínek, snižují hluk, zachytávají prach a přispívají k celkové ekologické stabilitě prostředí.

Součástí návrhu je také modelace svahu s vegetačním valem podél ulice Lipské, který plní funkci akustické a vizuální bariéry mezi rušnou dopravní tepnou a přístupovým prostorem terminálu směrem z centra města. Tento val odděluje frekventovanou komunikaci od pobytově klidnějšího předprostoru terminálu.

Konkrétnější informace naleznete v přiložené textové zprávě.

  1. Místo: Chomutov
  2. Tým: Jan Bárta, Šimon Bierhanzl, Marek Fischer, Tereza Haumerová, Matěj Šépka
  3. Spolupráce: Landaruhmkorf
  4. Stav: Soutěž
  5. Ocenění : 3. místo